برنامه خلاقیت ۱۵ راهکار تضمین‌شده برای اینکه سازماندهی بیشتر در کارها داشته باشید - برنامه خلاقیت

آیا دوست دارید که از شمار کسانی باشید که تمام فعالیت‌های خود را به‌موقع انجام می‌دهند؟ احتمالا کسانی وجود دارند که شما نیز به نحوه فعالیت و کارشان غبطه می‌خورید؛ افرادی که مهارت‌های سازماندهی بی‌عیب‌و‌نقصی دارند و فعالیت‌های مختلف زیادی را در زمان کوتاهی به سرانجام می‌رسانند.

واقعیت این است که پرورش مهارت سازماندهی، کار دشواری نیست و زمانی که بتوانید به این مهارت دست پیدا کنید، قادر خواهید بود که از چالش‌برانگیزترین مسائل عبور کنید و کارآمدی شما نیز در این فرایند بهبود پیدا می‌کند.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که تغییرات کوچکی را در برنامه‌ریزی معمول زندگی خود ایجاد کنید. ما در این جا گام‌هایی را معرفی می‌کنیم که با پیگیری آن‌ها قادر خواهید بود به هدف «سازماندهی» دست پیدا کنید.

۱. برنامه‌ریزی کنید

بدون برنامه ریزی دقیق، بعضی از جزئیات ضروری نادیده گرفته می‌شوند و سازماندهی میسر نمی‌شود؛ بنابراین بهتر است برای هر کاری که انجام می‌دهید، زمانی را برای شناسایی ابزارها و منابع موردنیاز در زمینه کاری که انجام می‌دهید صرف کنید ؛ همچنین زمان لازم برای انجام وظایف را مشخص کنید و در نهایت استراتژی‌هایی را مشخص کنید که از آن‌ها استفاده می‌کنید.

انجام این کار برای اهداف شغلی شما نیز ضرورت دارد؛ برای مثال، اگر می‌خواهید تا پایان سال ترفیع بگیرید، باید به مدیرانتان نشان دهید که چرا لیاقت چنین ترفیعی را دارید؛ همچنین باید نشان دهید که تمام مهارت‌های حرفه‌ای لازم را برای ترفیع، در اختیار دارید.

بنابراین باید اهدافی دست‌یافتنی را برای خود مشخص کنید تا به‌سمت آن‌ها گام بردارید؛ این کار موجب می‌شود که انگیزه شما برای رسیدن به هدف مورد‌نظرتان در طول سال حفظ شود و در میانه راه، بی‌جهت انگیزه خود را از دست ندهید. 

۲. برای سازماندهی کارها، از فعالیت‌هایتان فهرستی آماده کنید

فهرست جدیدی از فعالیت‌هایتان آماده کنید؛ تلاش کنید تا فهرست را به‌صورت روزانه تنظیم کنید و تمام کارهایی را که باید در طول روز انجام دهید، درون آن لحاظ کنید؛ حتی اگر این فعالیت‌ها، کارهای ساده‌ای مانند مرتب‌کردن فایل‌ها یا خرید مواد غذایی باشند. با انجام این کار، انجام فعالیت‌ها را فراموش نمی‌کنید و احساس بهره وری بیشتری نسبت به کارهایتان خواهید داشت؛ زیرا در پایان فعالیت، آن را از فهرستتان خط می‌زنید.

اگر می‌خواهید فهرستتان را به‌شکل حرفه‌ای‌تری سازماندهی کنید، کافی است که فعالیت‌ها را اولویت‌بندی کنید و اولویت آن‌ها را به‌ترتیب، از کم به زیاد، مشخص کنید. شما می‌توانید این کار را با استفاده از کدهای رنگی یا شماره‌گذاری گزینه‌ها انجام دهید و بدین ‌ترتیب اولویت انجام فعالیت‌ها را مشخص کنید.

برای بعضی از افراد، آماده‌کردن فهرست فعالیت‌های روز بعد، در پایان روز ساده‌تر خواهد بود. این اقدام به افراد کمک می‌کند تا بلافاصله پس از بیدار‌شدن، سراغ انجام فعالیت‌های موردنظر خود بروند.

۳. هنگام جلسات، نکات مهم را یادداشت کنید

هنگام جلسات، نکات مهم را یادداشت کنید

بسیاری از افراد این‌گونه تصور می‌کنند که نیازی نیست نکات مطرح شده در جلسات کاری را یادداشت کنند؛ آن‌ها تصور می‌کنند که می‌توانند همه مسائل را به ذهنشان بسپارند؛ اما واقعیت این است که در بیشتر موارد، افراد با ترک فضای جلسه، بخش مهمی از نکات مطرح‌شده در آن را فراموش می‌کنند.

یادداشت‌برداری به شما کمک می‌کند تا عملکرد بلندمدت بهتری داشته باشید؛ به‌خصوص اگر در این جلسات با رئیستان کار می‌کنید و او دستوراتی را برای تکمیل پروژه‌ها به شما پیشنهاد می‌کند؛ بدین‌ ترتیب، دیگر نیازی نیست که درمورد چیزهایی که پیش از این در جلسه مطرح شده‌اند، سؤال کنید و می‌توانید به دیگران نشان دهید که چه انسان فعال و منظمی هستید.

۴. رخدادها را ثبت کنید 

یک دفتر یادداشت سالانه یا تقویم، می‌تواند به شما کمک کند تا افکارتان را سازماندهی کنید و فرد منظم‌تری باشید. می‌توانید از این دفتر برای ثبت قرارهای ملاقات، برنامه غذایی هفتگی، نوشتن وظایف شخصی و تخصیص زمان به هر رویدادی استفاده کنید تا بدین‌ ترتیب، به بهترین شکل ممکن از زمانتان استفاده کنید.

لازم است یادآوری کنیم که به‌احتمال خیلی زیاد، نمی‌توانید کل روز را مطابق برنامه سپری کنید؛ برای مثال، ممکن است تغییرات لحظه‌آخری در برنامه کاری یا شخصی شما ایجاد شود و شما از انجام فعالیت‌های دیگر عقب بیفتید؛ بنابراین زمانی را برای فعالیت‌های اورژانسی در نظر بگیرید.

۵. ذهنتان را خلوت کنید تا سازماندهی برایتان آسان‌تر شود

بر هیچ‌کس پوشیده نیست که اضطراب محیط کاری، می‌تواند به تعویق انداختن کارها توسط افراد منجر شود؛ به همین دلیل، خلوت‌کردن ذهن و تمرکز بر یک وظیفه در هر موقعیت، اهمیت زیادی دارد. شما نباید تلاش کنید تا بر چند وظیفه تمرکز کنید و در یک بار تلاش، چند کار مختلف را انجام دهید.

برای رهایی از استرس و افکار منفی می‌توانید صبح‌ها به انجام مراقبه بپردازید. در حقیقت، یکی از مطالعات جدید روی رابطه ذهن‌آگاهی (mindfulness) و اضطراب محیط کاری نشان می‌دهد که پس از  ۷ هفته مراقبه، آگاهی افراد شرکت‌کننده در مطالعه، افزایش چشمگیری داشته است.

۶. برای سازماندهی مدارک، پوشه‌های مختلف تهیه کنید 

تأثیر چند قطعه لوازم‌التحریر بر آرامش و نظم کلی فرد، شگفت‌انگیز خواهد بود. شما می‌توانید از این لوازم سازماندهی در خانه، کلاس درس یا دفتر کار خود استفاده کنید؛ برای خود چند سطح ذخیره‌سازی، پوشه و جعبه‌های جدا‌کننده تهیه کنید تا متعلقات خود را در آن‌ها قرار دهید؛ انجام این کار باعث می‌شود که به‌سرعت احساس بهتری پیدا کنید.

۷. نوشته‌های خود را علامت‌گذاری کنید

نوشته‌های خود را علامت‌گذاری کنید

داشتن پوشه‌های جدید، بدون اینکه بدانید در هریک از آن‌ها چه چیزهایی ذخیره شده است، بی‌فایده خواهد بود. برای اینکه بتوانید از نظم ایجاد‌شده در میز یا کشوهای خود بیشترین استفاده را ببرید، از نشانه‌ها استفاده کنید تا تشخیص دهید که در هر سبدی چه اطلاعاتی قرار دارد؛ با این کار شما می‌توانید زمان زیادی را در پیدا‌کردن کاغذها یا جعبه‌های موردنیاز خود صرفه‌جویی کنید.

۸. کارهایی که باید انجام شوند و کارهایی که انجام شده‌اند را به تفکیک فهرست‌بندی کنید

اگر با وظایف مختلفی در یک دوره روبه‌رو هستید، تلاش کنید تا آن‌ها را در ۲ ستون مختلف جدا کنید. شما می‌توانید یک ستون را به وظایفی اختصاص دهید که باید انجام شوند و ستون دیگر را به وظایفی که تا این لحظه انجام شده‌اند. چنین کاری مزیت‌های زیادی دارد، زیرا با دیدن ستون مربوط به فعالیت‌هایی که باید انجام شوند، متوجه اقداماتی می‌شوید که باید به پیگیری آن‌ها بپردازید؛ همچنین ستون مربوط به فعالیت‌های تکمیل‌شده، باعث می‌شود که احساسات منفی شما نسبت به پیش‌نرفتن فعالیت‌ها از بین برود.

۹. سیستم ذخیره‌سازی پرونده (فایل) ویژه‌ای را برای خود به وجود آورید

یک سیستم ذخیره‌سازی پرونده شخصی مناسب برای هر حرفه‌ای ضرورت دارد؛ برای مثال، شما می‌توانید پرونده‌ها و پوشه‌های مختلفی را ایجاد کنید و مستندات خود را بر اساس دسته‌بندی در آن‌ها قرار دهید؛ مستنداتی مانند صورت‌حساب‌ها، رسیدها، یادداشت‌های پزشک، قراردادها، پروژه‌ها و غیره. بسته به اینکه با چه چیزی راحت باشید، شما می‌توانید اطلاعات را به‌صورت کاغذی یا در دستگاه‌های الکترونیکی نگهداری کنید.

۱۰. دسکتاپ کامپیوتر خود را مرتب کنید 

اگر دسکتاپ شلوغی دارید، اکنون زمان سازماندهی آن رسیده است. ابتدا فایل‌های رها‌‌شده را درون پوشه‌های دسته‌بندی‌شده قرار دهید؛ همچنین می‌توانید اطلاعات درون سرور اشتراکی خود را مرتب کنید؛ برای مثال، اگر الگویی درون این فضا وجود دارد که همکاران یا همکلاسی‌های شما رعایت می‌کنند، منتهی فایل‌ها به‌صورت منظمی ذخیره نشده‌اند، می‌توانید فایل‌ها را مرتب کنید و آن‌ها را در فولدرهای منظمی قرار دهید که به‌آسانی پیدا شوند.

۱۱. لوازم غیرضروری را دور بریزید

بیشتر افراد لوازمی را دور خود جمع می‌کنند که به آن‌ها نیازی ندارند؛ این لوازم ممکن است چیزهای به‌دردنخوری، مانند ظرف خوشبو‌کننده خالی یا محتوای چاپ شده ۲ سال قبل باشند. اکنون زمان این رسیده است که از شر این زباله‌های غیرضروری خلاص شوید و محیط کار یا خانه خود را تمیزتر کنید.

برای انجام این نوع سازماندهی می‌توانید هر پنجشنبه، نیم ساعت پایان روزتان را به دور‌ریختن وسایل غیرضروری اختصاص دهید و فضای خود را مرتب‌تر کنید. این کار باعث می‌شود که اول هفته بتوانید دوباره، به‌طور منظم شروع کنید.

۱۲. برای سازماندهی بیشتر، از فناوری‌‌ استفاده کنید

در عصر حاضر، هزاران برنامه کاربردی وجود دارد که برای کمک به تمرکز و سازماندهی ما طراحی شده‌اند. اگر دستگاه‌های فناوری را ترجیح می‌دهید، می‌توانید از نرم‌افزارها برای منظم‌ماندن خود استفاده کنید. نرم‌افزارهای خوبی برای کاربردهای مختلف وجود دارد؛ برای مثال، می‌توانید از اورنوت (Evernote) برای تهیه فهرست فعالیت‌ها، از بیپ می ‌(Beep Me) برای تنظیم زنگ‌های یادآوری کننده، تریپ‌ایت (TripIt) برای برنامه‌ریزی سفر و کلاکیفای (Clockify) برای دنبال‌کردن فعالیت‌ها استفاده کنید.

۱۳. زمانتان را مدیریت کنید

زمانتان را مدیریت کنید

مدیریت زمان، یکی از مهارت‌های مفید سازماندهی است که می‌تواند به شما در زندگی کمک زیادی کند. اگر زمان مشخصی را به تکمیل وظایفتان اختصاص می‌دهید، می‌توانید از زمان‌های باقی‌مانده خود برای انجام کارهای دیگری استفاده کنید. بنابراین، به‌جای اینکه درمورد کمبود زمان شکایت داشته باشید، باید به تنظیم هوشمندانه وقتتان بپردازید و از تکمیل بیشتر فعالیت‌هایی که به هر روز اختصاص داده‌اید، مطمئن شوید.

۱۴. سحرخیز باشید تا کارهای خود را بهتر سازماندهی کنید

اگر صبح زودتر بیدار شوید، احتمالا بهره‌برداری بهتری از روز خود خواهید داشت؛ بنابراین، به‌جای اینکه ساعت ۸:۳۰ صبح از تخت‌خواب خارج شوید تا خود را به دفتر یا کلاس درس برسانید، بهتر است کمی زودتر بیدار شوید؛ در این صورت، می‌توانید صبحانه خوبی بخورید یا حتی کمی ورزش کنید. انجام چنین فعالیت‌هایی نه‌تنها انرژی‌ شما را در طول روز افزایش می‌دهد، بلکه برای روز بعد نیز آماده‌تان می‌کند.

۱۵. بیاموزید که فعالیت‌ها را به عهده دیگران بگذارید

مهارت محول‌کردن فعالیت‌ها به دیگران، مهارتی است که بسیاری از افراد برای موفقیت در سازماندهی در محیط کاری خود، به آن نیاز دارند. شما باید مهارت‌های همراهان خود را شناسایی کنید و از آن‌ها برای دست‌یابی به نتایج بهتر بهره‌مند شوید. به یاد داشته باشید: که اگرچه ممکن است ترجیح دهید که همه فعالیت‌ها را خودتان انجام دهید، این موضوع برای همه موقعیت‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود. بعضی از اعضای تیم، می‌توانند در مدیریت وظایف مشخص، تجربه خوبی داشته باشند و این موضوع به شما این امکان را می‌دهد که بر مسائل مهم دیگری تمرکز کنید.

جالب‌ترین پیشنهادی که در این مطلب مطالعه کردید، کدام مورد بوده است؟ شما نیز نظرات خود را درباره «سازماندهی» با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: careeraddict.com

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 478 views بار دسته بندی : مقالات تاريخ : 21 جولای 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.