یادگیری به معنی ایجاد تغییر در رفتار است که در اثر تجربه حاصل میشود. برای اینکه مهارت های یادگیری خود را تقویت کنیم، ابتدا باید سبک یادگیری خود را به خوبی بشناسیم و از تفکر خود بیشتر استفاده کنیم تا نتیجه بهتری بدست بیاوریم.
در این مطلب، مهارت های یادگیری را تعریف میکنیم، مثالهایی را ارائه میدهیم، درمورد چگونگی استفاده از آنها در محل کار و مواد کاربردی شغلی شما صحبت میکنیم و همچنین نحوهی بهبود آنها را توضیح میدهیم.
تعریف مهارت های یادگیری
مهارت های یادگیری عاداتی هستند که میتوانند در طول زندگی شما برای تکمیل پروژهها و برقراری ارتباط مؤثر مورد استفاده قرار گیرند. آنها میتوانند به طور مداوم توسعه و بهبود یابند تا در انجام کارهای روزمره یا دستیابی به نقاط عطف شغلی به شما کمک کنند.
نمونههایی از مهارت های یادگیری
مهارت های یادگیری متنوعی وجود دارند که چه دانشجو باشید و چه متخصصِ باتجربهای در نیروی کار، داشتن آنها میتواند برایتان مفید باشد. توجه به این نکته مهم است که بسیاری از مهارتهای زیر را میتوان در ۱ یا چند دسته مهارت بهکار برد، اما برای سادگی مطلب، در بخش زیر این مهارتها را به ۵ دستهی مجزا تفکیک میکنیم:
۱. مهارتهای سازمانی
- سازماندهی؛
- مدیریت زمان؛
- چندوظیفهای بودن؛
- توسعه استراتژی؛
- مدیریت اطلاعات؛
- یادداشت برداری؛
- تمیز کردن فضای کار؛
- داشتن برنامهی زمانبندیشده؛
- هماهنگی رویدادها؛
- بهرهوری.
۲. مهارتهای ارتباطی
- گوش دادن فعال؛
- تجزیهوتحلیل وضعیت؛
- تکنولوژی مطمئن؛
- سواد رسانهای؛
- همدلی؛
- استدلال متقاعدکننده؛
- شفافسازی؛
- توجه؛
- سخنرانی عمومی؛
- مهارت نوشتن.
۳. مهارتهای همکاری
- رهبری؛
- تیممحوری؛
- حل تعارض؛
- سازش؛
- درگیر شدن در کار؛
- قابلیت اطمینان؛
- تخصیص منابع؛
- مدیریت پروژه؛
- تفویض وظیفه؛
- هدفگذاری.
۴. مهارتهای تفکر انتقادی
- تفکر انتقادی؛
- مهارت توجه به جزئیات؛
- ارزیابی؛
- تفکر تحلیلی؛
- استنباط؛
- مهارت خود تنظیمی؛
- حاشیهخوانی؛
- تفسیر متن؛
- تصمیمگیری؛
- مقایسه و برابر کردن.
۵. مهارتهای خلاقیت
- حل مسئله؛
- تطبیقپذیری؛
- وارونه کردن مسئله؛
- کنجکاوی؛
- نوآوری؛
- طوفان فکری؛
- سرگرمکننده بودن؛
- داشتن ذهن باز؛
- استفادهی مجدد؛
- نوشتن خلاقانه.
راههایی برای بهبود مهارت های یادگیری
بخش زیر راههایی را برای بهبود مهارت های یادگیری شما مشخص میکند. با این مهارتها متقاضیِ شغلی مطلوبی برای کارفرمایان بالقوه میشوید:
۱. ضعفها را شناسایی کنید
اولین قدم برای بهبود مهارت های یادگیری شناسایی حوزههایی است که میتوانید در آنها پیشرفت کنید. ممکن است نقاط ضعف خود را در ارتباطات، بهرهوری، سازگاری، تصمیم گیری یا ترکیبی از این صفات شناسایی کنید. آگاهی از نقاط ضعف میتواند به شما کمک کند تا از تأثیر آنها بر زندگی روزمرهی خود بیشتر آگاه باشید.
۲. در زندگی روزمرهی خود عادات بهتری را تمرین کنید
گام دوم برای ارتقای مهارت های یادگیری شما تلاش برای داشتن عملکردهای بهتر در مهارتها در زندگی روزمره است.
برای مثال، میتوانید هنگام صحبت با کسی مهارت های ارتباطی را تقویت کنید یا برای جلوگیری از ارتباط نادرست، از او توضیح بخواهید. برای کارهای خانه یا کارهای موردنظر اهداف معقولی را تعیین کنید و بکوشید آنها را در بازهی زمانیای که برای خود تعیین کردهاید، به پایان برسانید.
میتوانید با امتحان کردن موردی خارج شدن از محدوده امن خود (چه فعالیت جدیدی باشد و چه سفر به منطقهای دیگر) روی توانایی خود در سازگاری با شرایط جدید کار کنید. میتوانید با سنجش نتیجهی احتمالی یک اقدام پیشنهادی (خوردن غذا در بیرون از خانه در مقابل خوردن غذایی که از قبل دارید)، روی مهارتهای تصمیمگیری خود کار کنید.
با تمرین عادات بهتر در زندگی روزمره، بیشتر میتوانید آنها را در زمینههای مرتبط با کار به کار ببرید.
۳. یک دورهی اجتماعی بگذرانید
اگر میخواهید به خارج از منطقهی امن خود برسید، شرکت در یک دورهی اجتماعی در حوزههایی را در نظر بگیرید که خیلی با آنها راحت نیستید. دورهای را در زمینهی نوشتن خلاق یا سخنرانی عمومی مدنظر داشتهباشید تا در پرورش استراتژیهای جدید برای نوشتن و صحبت در مقابل مخاطبان به شما کمک کند.
۴. در فرصتهای داوطلبانه شرکت کنید
با مشارکت در فرصتهای داوطلبانه میتوانید مهارتهای مربوط به تیمسازی، رهبری، همدلی و مدیریت زمان را تقویت کنید. در حالی که برای تقویت مهارت های یادگیری خود داوطلب هستید، چیزی را بیابید که به آن علاقه دارید.
مهارت های یادگیری در محل کار
در بخش زیر روشهایی را برای یادگیری مهارت جدید بهمنظور ایجاد یک محیط کار مثبت بررسی میکنیم:
۱. حفظ فضای کاری سازمانیافته
حفظ فضای کاری تمیز و منظم به شما کمک میکند تا تمرکزتان را حفظ کنید و از اینکه مدارک مهم و سایر موارد مرتبط با کارتان را از دست بدهید، خودداری کنید. فضای کاری سازمانیافته میتواند به افزایش بهره وری و مهارت های یادگیری کمک کند و همچنین شما را به عنوان فردی حرفهای و کاملا سازمانیافته معرفی کند.
۲. یافتن معنا در شغل خود
شما میتوانید موقعیت شغلی و مسئولیتهای خود را ارزیابی کنید تا بیشتر آنها را در زمینهی بزرگ شرکت خود تفسیر کنید. این کار میتواند به القای معنا در کارهای بهظاهر بوروکراتیک کمک کند و احتمالا در بهرهوری و رضایت شغلی شما تأثیر بگذارد.
۳. رعایت ضربالاجلها
اینکه بتوانید وقت خود را به طور مؤثر مدیریت کنید، میتواند تعیین کند که آیا میتوانید برای انجام کارهای خاص مهلت تعیینشده را رعایت کنید یا خیر. مهلتهای ازدسترفته نهتنها میتوانند به سطح حرفهای بودن شما آسیب برسانند، بلکه کل شرکت را زیر سؤال میبرند.
۴. کار با اعضای تیم
یکی از مهارت های یادگیری مهم در محل کار، کار با اعضای تیم است. صرفنظر از حرفهی خود، به احتمال زیاد در تعاملات روزانه با همکاران و افراد بالاتر شرکت خواهید کرد. برای برقراری روابط سالمی در محیط کار که به نفع بهرهوری شرکت شما هستند، مهم است روشهای ارتباطی و استراتژیهای تیمسازی خوبی داشتهباشید.
۵. سازگاری با تغییرات محیطی
وقتی تغییراتی در پرسنل، فضاهای اداری یا نحوهی انجام کارهای روزمره ایجاد شود، میتواند بر بهرهوری شما تأثیر منفی بگذارد. توانایی انطباق با تغییر و درک نقش آن در موفقیت مداوم یک سازمان میتواند به شما کمک کند که حتی در شرایط تغییر محیط، وظیفهی خود را بهخوبی انجام دهید.
نشاندادن مهارت های یادگیری در رزومه
شما میتوانید مهارتهای یادگیری خود را همراه با مهارتهایی که بیشترین سود را برای یک شغل خاص در مطالب درخواست خود و در حین مصاحبهی شغلی دارند، به کار بگیرید.
در این بخش چگونگی پیادهسازی این صفات در رزومه، کاورلتر و مصاحبهی شغلی را بیان خواهیم کرد:
۱. مهارت های یادگیری برای رزومه
مهارت های یادگیری را میتوان در چندین بخش از رزومه گنجاند:
- برای توصیف خود در خلاصه یا بیانیهی هدف؛
- برای نشان دادن مهارتهای نرم یا بینفردی خود در بخش مهارتها؛
- برای توصیف وظایف شغلی خود در تجارب قبلی کار.
۲. مهارت های یادگیری برای کاورلتر
کاورلتر شما فرصتی برای گسترش نکاتی است که در رزومهی شما مطرح شدهاند. میتوانید از مهارت های یادگیری خود به عنوان راهی بهرهمند شوید تا تصویر عمیقتری را از تجارب کاری مرتبطتان ارائه دهید؛ همچنین، میتوانید مهارتهای یادگیریای را به کار بگیرید که احساس میکنید در توصیف خودتان برای کارفرمایی بالقوه، بهترین ویژگیهای شما به شمار میآیند.
۳. مهارت های یادگیری برای مصاحبهی شغلی
شما میتوانید از مهارت های یادگیری خود در طول یک مصاحبهی شغلی استفاده کنید تا خود را به عنوان فردی حرفهای به کارفرما معرفی کنید. مطمئن شوید که مهارتهای ارتباطی خود را از طریق گوش دادن فعال و عادات گفتوگوی محترمانه در طول مصاحبه نشان دهید؛ همچنین، میتوانید مهارت های یادگیری خود را در پاسخ به سؤالات خاص مصاحبه، (نقاط قوت و ضعف شما) پیادهسازی کنید.
این سؤال میتواند فرصتی عالی برای شما باشد تا از مهارت های یادگیری خود به عنوان نمونهای از نقاط قوت و ضعف خود استفاده کنید. مطمئن شوید که مهارتهای یادگیریای را انتخاب میکنید که ویژگیهای منحصربهفرد شما را منعکس میکنند و در عین حال نقاط ضعفی را برمیگزینید که میتوانند به طور بالقوه مثبت باشند.
در آخر
تحقیق درمورد مهارتهای خاص شغلی که برای دنبال کردن یک مسیر شغلی موردنیازند، میتواند باعث شود که از نقش مهارتهای بنیادی در رشد آنها چشمپوشی کنید.
با اختصاص دادن وقت خود به بررسی عاداتی که در حال حاضر دارید، میتوانید حوزههایی را که به توجه بیشتری نیاز دارند، شناسایی کنید و با این کار مهارتهای خاص شغلی خود را ارتقا دهید. مهارت های یادگیری یکی از این مهارتهای مهم است که در این مطلب به آن اشاره کردیم.
منبع: indeed.com