برنامه خلاقیت استراتژی سطح کسب و کار چیست؟ - برنامه خلاقیت

داشتن تاکتیک‌های مدرن در استراتژی به رشد کسب‌وکار شما منجر می‌شود. با اِعمال این روش‌ها در کسب‌و‌کارتان بهره‌‎وری تجارت خود را افزایش می‌دهید و وارد بازارهای جدیدی می‌شوید. استراتژی سطح کسب و کار (Business Strategy) مشخص می‌کند که کسب‌وکارها برای رسیدن به اهداف خود، ملزم به انجام چه کارهایی هستند. این امر می‌تواند به جهت‌دهی فرایند تصمیم‌گیری برای استخدام و تخصیص منابع کمک کند.

در این مطلب، استراتژی سطح کسب و کار را بررسی می‌کنیم، اهمیت و انواع آن و مثال‌هایی را در این زمینه ارئه می‌دهیم.

تعریف استراتژی سطح کسب و کار

استراتژی سطح کسب و کار روشی مبتکرانه برای نمایش دارایی‌های منحصربه‌فرد، افزایش برتری و کمک به عملکرد اجزای شرکت است. این استراتژی خلاصه‌ای از اَعمال و تصمیم‌گیری‌هایی است که یک کمپانی آن‌ها را برنامه‌ریزی می‌کند تا برای رسیدن به اهداف تجاری خود انجامشان دهد.

این تاکتیک روش تعامل ادارات با یکدیگر را تقویت می‌کند، نقش افراد در شرکت را نمایش می‌دهد و در عین حال، رهنمودهایی را برای رسیدن به هدف اصلی ارائه می‌دهد. 

اهمیت استراتژی سطح کسب و کار 

به چند دلیل استراتژی سطح کسب و کار برای سازمان‌ها مهم است، از جمله:

۱. برنامه‌ریزی

استراتژی سطح کسب و کار به شما کمک می‌کند که برای رسیدن به اهداف کاری‌تان، گام‌های کلیدی را تشخیص دهید.

۲. ضعف‌ها و قوت‌ها

ضعف‌ها و قوت‌ها - استراتژی سطح کسب و کار

فرایند ایجاد استراتژی سطح کسب و کار به شما کمک می‌کند تا ضعف‌ها و قدرت‌های کار خود را تشخیص دهید و ارزیابی کنید و سپس استراتژی‌ای را پدید آورید که نقاط قوتتان را برجسته و نقاط ضعفتان را بر طرف یا محدود می‌کند.

۳. بهره‌وری

استراتژی سطح کسب و کار به شما کمک می‌کند تا منابع را به شکل مؤثری به فعالیت‌های کاری اختصاص دهید که این امر به‌ طور خودکار شما را کارآمدتر می‌کند.

۴. کنترل

با این استراتژی شما روی اَعمالی که برای رسیدن به اهداف تجاری خود انجام می‌دهید، بیش‌تر کنترل دارید. با دانستن مسیری که در حال طی کردن آن هستید، به‌راحتی می‌توانید تشخیص دهید که فعالیت‌هایی که دارید، شما را به اهدافتان نزدیک‌تر می‌کنند یا خیر.

۵. مزیت رقابتی (Competitive Advantage)

با داشتن یک برنامه‌ی واضح برای رسیدن به اهداف خود، می‌توانید روی برجسته کردن نقاط قوت خود تمرکز کنید و از آن‌ها به عنوان یک مزیت رقابتی، که کمپانی شما را منحصربه‌فرد می‌کند، بهره‌مند شوید.

اجزای استراتژی سطح کسب و کار

در هر استراتژی کسب‌وکاری ۶ قسمت کلیدی وجود دارد:

۱. دید کلی و اهداف تجاری

قرار است استراتژی سطح کسب و کار به شما کمک کند تا به اهداف تجاری خود برسید. شما می‌توانید با داشتن یک دید کلی از جهت‌گیری کسب‌وکار، دستورالعمل‌های شفافی را در این استراتژی مشخص کنید، مبنی بر این‌که چه کارهایی باید انجام شوند و چه کسی باید آن‌ها را انجام دهد.

۲. ارزش‌های اصلی

استراتژی سطح کسب و کار، با توجه به ارزش‌های اصلی سازمان، مدیران سطح بالا و همچنین سایر بخش‌ها را درمورد آن‌چه باید و نباید انجام شود، راهنمایی می‌کند.

۳. تحلیل سوات (SWOT)

SWOT مخفف کلمات قوت‌ها (Strengths)، ضعف‌ها (Weaknesses)، فرصت‌ها (Opportunities) و تهدیدها (Threats) است. تحلیل ماتریس SWOT در تمام استراتژی‌های کسب‌وکار وجود دارد و به کمپانی اجازه می‌دهد تا به نقاط قوت خود تکیه کند و از آن‌ها به عنوان مزیت بهره‌مند شود. این آنالیز کمپانی را از وجود هرگونه ضعف و تهدیدی نیز آگاه می‌کند.

۴. تاکتیک‌ها

بسیاری از استراتژی سطح کسب و کار جزئیات عملیاتی نحوه‌ی کار را بیان می‌کنند تا بازده کار به حداکثر برسد. افرادی که مسئول تاکتیک‌ها هستند، می‌دانند که چه کاری باید انجام شود که در زمان و انرژی صرفه‌جویی شود.

۵. برنامه‌ی تخصیص منابع

استراتژی سطح کسب و کار مواردی مانند این‌که منابع موردنیاز را برای تکمیل برنامه از کجا پیدا خواهید کرد، این منابع چگونه تخصیص خواهند یافت و چه کسی مسئول این کار خواهد بود، را شامل می‌شود.

۶. اندازه‌گیری

استراتژی سطح کسب و کار همچنین شامل راهی برای پیگیری بازدهیِ شرکت است که عملکرد آن را در خصوص اهدافی که قبل از شروع به کار استراتژی تعیین شده‌بودند، ارزیابی می‌کند.

انواع استراتژی سطح کسب و کار

۳ نوع استراتژی سطح کسب و کار وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها در کسب‌وکار خود استفاده کنید. هریک از این استراتژی‌ها سود و اتحاد کسب‌وکار شما را افزایش می‌دهد.

  • استراتژی سطح حقوقی: این استراتژی در بالاترین سطح شرکت اجرا می‌شود. مدیران شرکت روش‌های بهبود و گسترش شرکت را بررسی می‌کنند. آن‌ها بازارهای دیگری را که می‌توانند به آن‌ها وارد شوند، شناسایی می‌کنند؛
  • استراتژی سطح کسب و کار: این استراتژی بر نحوه‌ی پیاده‌سازیِ چشم انداز شرکت در دستورالعمل‌های آن متمرکز است؛
  • استراتژی سطح عملکرد: این استراتژی بر وظایف فردی هر واحد و کارمندان و همچنین تلاش برای دستیابی به اهداف شرکت متمرکز است.

نمونه‌هایی از استراتژی سطح کسب و کار

نمونه‌هایی از استراتژی سطح کسب و کار- استراتژی سطح کسب و کار

۴ نمونه‌ی متفاوت از استراتژی سطح کسب و کار وجود دارد که با اهداف کسب‌وکار شما متناسب خواهند بود. در فهرست زیر، این ۴ نمونه را تعریف و بررسی می‌کنیم:

۱. استراتژی رهبری هزینه

استراتژی رهبری هزینه با توجه به عادات مصرف‌کننده برای یافتن بهترین مبلغ یک محصول شکل گرفته‌است. استراتژی رهبری هزینه کسب‌وکار را مجبور می‌کند تا هزینه‌های مربوط به فرایند تولید، حمل‌و‌نقل و تحویل محصول به مشتری را محاسبه کند و قیمتی را تعیین کند که میزان سودآوری یکسانی داشته‌باشد و در عین حال، مقرون‌به‌صرفه نیز باشد.

هدف از این استراتژی یافتن مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش بازاریابی و فروش محصول به مشتریان است.

۲. استراتژی کم‌هزینه

این استراتژی بر فروش به یک بازار یا کسب‌وکار خاص متمرکز است، نه بر عموم مردم. از این استراتژی به همان شیوه‌ی رهبری هزینه استفاده می‌شود، اما رقبا را کنار می‌زند و باعث می‌شود که مشتریان محصول آن‌ها را به عنوان گزینه‌ای جذاب‌تر و مقرون‌به‌صرفه برای خرید ببینند.

۳. استراتژی تمایز

استراتژی تمایز، به جای قیمت، از کیفیت محصول استفاده می‌کند و چشم‌انداز شرکت را در مقابل رقبا بهبود می‌بخشد. شرکت‌هایی که می‌خواهند مصرف‌کنندگان به دلیل کیفیت محصولاتشان از آن‌ها خرید کنند، باید استانداردهایی را برای بهبود ارزش و عملکرد محصولات خود اجرا کنند.

۴. استراتژی یکپارچه

استراتژی یکپارچه از مؤلفه‌های اصلی استراتژی‌های کم‌هزینه و تمایز استفاده می‌کند تا محصولی را با کیفیت متوسط تولید کند. شرکت‌ها از این استراتژی برای جلب مشتریانی استفاده می‌کنند که بهترین سطح کیفی با قیمت پایین‌تر از کالاهای با کیفیت بالا را می‌خواهند.

۵. استراتژی فروش مکمل (Cross-Sell) محصولات بیش‌تر

بعضی از سازمان‌ها روی فروش محصولات بیش‌تر به یک مشتری متمرکزند. این استراتژی برای کمپانی‌های تجهیزات دفتری، بانک‌ها و خرده‌فروشان اینترنتی کاربرد خوبی دارد.

با افزایش میزان محصول فروخته‌شده، می‌توانید به ازای هر مشتری، میانگین اندازه‌ی ​​سبد خرید را افزایش دهید. حتی یک افزایش کوچک در اندازه‌ی سبد خرید می‌تواند تأثیر چشم‌گیری بر سودآوری داشته‌باشد، بدون این‌که برای به‌ دست آوردن مشتریان جدید مجبور شوید هزینه کنید.

۶. استراتژی نوآورانه‌ترین محصول یا خدمت

بسیاری از شرکت‌ها، به‌ویژه شرکت‌های فعال در زمینه‌ی فناوری یا خودرو، خود را با تولید پیش‌گامانه‌ترین محصولات متمایز می‌کنند. شما برای استفاده از این استراتژی باید مشخص کنید که واژه‌ی «نوآوری» چه تعریفی در سازمان شما خواهد داشت یا شما چگونه خلاق و نوآور خواهید بود.

۷. استراتژی افزایش فروش با محصولات جدید

یکی از نمونه‌های استراتژی سطح کسب و کار، افزایش فروش یا محصولات جدید است. برخی از کمپانی‌ها دوست دارند در تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کنند تا پیوسته (حتی در ارتباط با موفق‌ترین محصولاتشان) نوآوری داشته‌باشند.

۸. استراتژی بهبود خدمات مشتری

استراتژی بهبود خدمات مشتری - استراتژی سطح کسب و کار

اگر کسب‌وکار شما قبلا در ارائه‌ی خدمات مشتری باکیفیت ایراداتی داشته‌است، این استراتژی می‌تواند برایتان مناسب باشد. حتی بعضی از کمپانی‌ها با داشتن خدمات مشتری استثنایی، شهرت فراوانی کسب کرده‌اند.

به طور معمول، کمپانی‌ها در یک بخش خاص مشکل دارند، پس یک استراتژی کسب‌و‌کار که بر بهبود خدمات مشتری تمرکز دارد، به طور معمول اهداف خود را بر چیزی مانند پشتیبانی آنلاین یا مرکز تلفنی مؤثرتر، متمرکز می‌کند.

۹. استراتژی در دست گرفتن یک مارکت جدید

بعضی از کمپانی‌های بزرگ با خریدن سهم یا ادغام رقیبان، بازار جدیدی را قبضه می‌کنند. کمپانی‌های فُرچون ۵۰۰ (Fortune 500 Companies) از این استراتژی برای کسب سود از یک مارکت جدید یا مارکتی که به‌سرعت در حال رشد است، استفاده می‌کنند.

به‌ دست آوردن یک کمپانی جدید به کمپانی بزرگ‌تر اجازه می‌دهد که در بازاری که قبلا در آن حضور پررنگی نداشته، در حالی‌ که مصرف‌کنندگان محصول یا خدمت را حفظ کرده‌است، شروع به رقابت کند.

۱۰. استراتژی متمایز کردن محصول

این یک استراتژی معمول، به‌خصوص برای کسب‌وکارهای بیزینس به مصرف‌کننده (Business-to-Consumer or B2C) است. آن‌ها می‌توانند از طریق برجسته‌ کردن این‌که تکنولوژی، امکانات، قیمت یا استایل بهتری دارند، محصولات خود را متمایز کنند.

۱۱. استراتژی استراتژی‌های قیمت‌گذاری

در بحث قیمت‌گذاری، کسب‌وکارها یا می‌توانند قیمت‌های خود را پایین نگه دارند تا مشتریان بیش‌تری را جلب کنند یا قیمتی را فراتر از توانایی خرید بیش‌تر مشتریان معمولی، روی محصولاتشان بگذارند و از این طریق به آن‌ها ارزشی آرمانی بدهند.

اگر کمپانی‌ها بخواهند قیمت‌هایشان را پایین نگه دارند، به علت کم بودن حاشیه‌ی سود باید حجم خیلی بیش‌تری از محصولات را بفروشند. کمپانی‌هایی که انتخاب می‌کنند محصولات خود را فراتر از توان خرید مشتریان معمولی قیمت‌گذاری کنند، می‌توانند انحصار محصولات خود را، در حالی‌ که حاشیه‌ی سود زیادی به ازای هر محصول دارند، حفظ کنند.

۱۲. استراتژی برتری در تکنولوژی

اغلب، با داشتن برتری در فناوری می‌توانید به فروش بهتر، بهبود بهره وری یا حتی تسلط بر بازار دست پیدا کنید. این می‌تواند به معنای سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه، مالکیت بر یک کمپانی کوچک‌تر برای دستیابی به فناوری آن یا حتی به‌ دست آوردن کارمندانی با مهارت‌های منحصربه‌فرد باشد که در زمینه‌ی تکنولوژی برای کمپانی برتری حاصل می‌کنند.

۱۳. استراتژی بهبود حفظ مشتری

به طور کلی، حفظ مشتریان موجود بسیار آسان‌تر از هزینه کردن برای جذب مشتریان جدید است؛ بنابراین، اگر فرصت‌هایی برای بهبود حفظ مشتری می‌بینید، این یک استراتژی عالی برای شماست. لازم است که در این استراتژی تاکتیک‌ها و پروژه‌های کلیدی را برای حفظ مشتریان خود شناسایی کنید.

۱۴. استراتژی پایداری

شما می‌توانید یک استراتژی سطح کسب و کار کامل را با هدف پایداری کسب‌وکارتان شروع کنید؛ برای مثال، هدف شما می‌تواند کاهش هزینه‌های انرژی یا کاهش ردپای (Footprint) شرکت با پیاده‌سازی یک برنامه‌ی بازیافتی باشد.

نحوه‌ی اجرای استراتژی سطح کسب و کار

برای اجرای استراتژی موفقیت‌آمیز باید اهداف خود را شناسایی و آن‌ها را در تمام واحدهای شرکت اجرا کنید. برای انجام این کار باید برنامه‌ا‌ی دقیق تنظیم کنید. برای ایجاد یک استراتژی سودآور باید این مراحل را طی کنید:

۱. بازار هدف و مصرف‌کنندگان را شناسایی کنید

بازار هدف و مصرف‌کنندگان را شناسایی کنید- استراتژی سطح کسب و کار

قبل از این‌که تغییراتی را در شرکت اعمال کنید، ابتدا باید بازار هدف و مشتریان ایدئال خود را مشخص کنید.

برای مثال، شما یک شرکت تأمین‌کننده هستید که در حال حاضر کاغذ، ابزار نوشتن، چاپگر و کارتریج می‌فروشید. می‌خواهید کسب‌وکار خود را در بازار مبلمان اداری گسترش دهید و صندلی و میز بفروشید. به رقبای خود، که پیش از شما وارد این بازار شده‌اند، نگاه کنید. قیمت‌گذاری آن‌ها چگونه است؟ چه کسی محصولات آن‌ها را می‌خرد؟

۲. نیاز مشتریان را بشناسید

هنگامی که بازار هدف خود را تعیین، قیمت محصولات رقبا را بررسی و مشتری ایدئال برای آن بازار را پیدا کردید، می‌توانید تحقیقات خود را درمورد نیازهای مشتری شروع کنید.

برای مثال، شرکت شما بر اساس فروش رقبا، شروع به تحقیق درمورد نیازهای مشتریانتان می‌کند. برای هدایت تحقیقات خود باید سؤالات زیر را مطرح کنید. مشتریان به چه نوع مبلمان اداری‌ای نیاز دارند؟ آن‌ها به دنبال چه موادی هستند؟ برای این موارد چه مبلغی را در نظر دارند؟

۳. درباره‌ی نحوه‌ی تأمین نیازهای آن‌ها تحقیق کنید

اکنون که می‌دانید کدام مواد و وسایل، مورد‌نیازِ مشتریان هدف شما هستند، با سایر مدیران شرکت هماهنگ شوید تا فروشندگان را بیابید، درباره‌ی گزینه‌های حمل‌و‌نقل بحث و برای کالاهای خود قیمت مناسبی را انتخاب کنید تا شما را از رقبا متمایز کند.

برای مثال، تحقیقات شرکت شما باید محبوب‌ترین محصولات مبلمان اداری را پیدا کند؛ سپس، با مشاغل عمده‌فروشی و خدمات تولیدی تماس می‌گیرید تا مواد و محصولات را، با قیمتی که شما و همکاران‌تان درمورد آن بحث کرده‌اید، پیدا کنید.

۴. استراتژی سطح کسب و کار رقبا را بررسی کنید

بررسی کنید که رقبای شما از کدام استراتژی برای پایین آوردن هزینه‌ها، بازگشت سود و حفظ وفاداری مشتریان استفاده می‌کنند. بیابید که در کدام مناطق بیش‌تر می‌توانید پیشرفت کنید؛ برای مثال، شرکت شما ضمن حفظ استراتژی فعلی خود، استراتژی رقبا را بررسی می‌کند تا بداند که با تغییر بازار، چگونه در حال بهبود و پیشرفت هستند.

۵. اهداف مشترکی را تعیین کنید که توسط شرکت به ‌طور کامل محقق شوند

اهداف مشترکی را تعیین کنید که توسط شرکت به ‌طور کامل محقق شوند- استراتژی سطح کسب و کار

پس از انجام تحقیقات لازم برای ورود به بازار جدید، می‌توانید اهداف گسترده‌ای را برای تقویت پتانسیل خود در بازار برنامه ریزی کنید؛ برای مثال، شما و همكاران‌تان تصمیم می‌گیرید كه باید فروش مبلمان اداری و درآمد شركت را ۲۵٪ افزایش دهید.

۶. اهداف منحصربه‌فرد هر واحد را تعیین کنید

تعیین اهداف واحد هر دپارتمان به تقسیم مسئولیت‌هایی که در موفقیت کلی شرکت شما تاثیر دارند، کمک می‌کند. این مرحله نیازمند ارتباطی قوی میان کارمندان است.

برای مثال، به هر بخش اهداف خاصی اختصاص داده می‌شوند که در نهایت باید حاصل شوند. تیم فروش وظیفه‌ی فروش محصولات شرکت را بر عهده دارد و تیم بازاریابی مسئول برپایی کمپین‌هایی برای تبلیغ محصولات جدید شماست.

۷. بررسی‌های معمول را انجام دهید

هنگامی که مسئولیت‌های منحصربه‌فردی را به هر واحد اختصاص دادید، باید بررسی‌های ماهانه را انجام دهید تا مطمئن شوید که پیشرفت حاصل شده و پیام اصلی شما فراموش نشده ‌است.

برای مثال، هر ماه میزان پیشرفت هر واحد را در زمینه‌ی افزایش فروش بررسی کنید. اطلاعات لازم را منتقل کنید تا از مدیران بخش‌ها به تیم‌های مختلف منتقل شوند و در نهایت تغییرات لازم انجام گیرند.

در آخر

استراتژی سطح کسب و کار ابزار قدرت‌مندی است که با تعیین استراتژی‌ها و تکنیک‌هایی که لازم است در کمپانی خود به کار ببرید، برای رسیدن به اهداف تجاری‌‌تان به شما کمک می‌کند؛‌ همچنین، بسیاری از تصمیمات سازمانی شما، مانند استخدام کارمندان جدید، را هدایت می‌کند. پدید آوردن استراتژی کسب‌وکاری که با دیدگاه شما درباره‌ی کمپانیتان هم‌راستا باشد، نیازمند زمان و رشد است.

در این مطلب، درباره‌ی استراتژی سطح کسب و کار صحبت کردیم و نکات کاربردی مهمی را گفتیم. شما چه مطلب دیگری دارید تا به نکات ما اضافه کنید؟ با ما در میان بگذارید.

منبع: 
indeed.com
indeed.com

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 601 views بار دسته بندی : مقالات تاريخ : 21 جولای 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.